Super Bowl on poikkeus


Written by on Monday, February 6, 2012

TV-mainokset eivät toimi YouTubessa. Ne on tarkoitettu nimensä mukaisesti näytettäväksi TV:ssä. Internetissä ihmiset hakevat useimmiten hyötyä, inspiraatiota, ohjeita ja viihdettä, ja tämä pätee myös videoihin.

Todella harva on innoissaan joutuessaan pakon sanelemana kohtaamaan mainontaa (esim. netti-TV:iden pre-roll), ja vielä harvempi suoranaisesti etsii keskivertoyritysten mainoksia YouTubesta. Kuitenkin lukemattomat suomalaisetkin yritykset sortuvat siihen, että ne lataavat TV-mainoksensa YouTube -kanavalleen ja kutsuvat sitä sitten vaikka “sosiaaliseksi videosisällöksi” omissa sisäisissä palavereissaan. Puhelimessa kerrotaan, että “Meillä on nämä asiat hoidossa”. Ei muuten ole, jos kysyttäisiin sitä mitä heidän asiakkaansa haluaisivat heidän esimerkiksi YouTubessa näyttävän.

Kuten otsikkokin kertoo, tekevät maagiset sanat “Super” ja “Bowl” tähän pienimuotoisen poikkeuksen. Kyseisen megatapahtuman mainostauoilla näytettävät mainokset ovat vuosi vuoden perään internetin katsotuimpien joukossa. Ne ovat suurta viihdettä, niihin panostetaan valtavasti, ja ne saavat niin suuren mediahuomion, että niitä jaksetaan myös netissä katsoa. Keskiverto TV-mainoksella kuitenkaan ei ole mitään asiaa tuolle em. listalle (suuren luokan mainokset ja retroilu saavat yleisöltä vielä ehkä pienen mahdollisuuden). Mikäli tämän vuoden Super Bowl -mainokset ovat menneet ohi, voi niitä kätevästi katsoa ystävämme YouTuben tarjoamalta Ad Blitz -kanavalta.