Quo vadis, Puolue X?


Written by on Tuesday, September 21, 2010

Ruotsin valtiopäivävaalit menneenä viikonloppuna herättelivät suomalaisiakin jälleen siihen todellisuuuteen, että ensi keväänä tällä puolella Pohjanlahtea lähdetään joukolla äänestämään. Taikka niin, millaisellakohan joukolla sitä oikein lähdetään? Suomessa koko maan äänestysprosentti on tasaisen varmasti ollut laskussa vuodesta 1962 muutamaa pientä poikkeusta lukuunottamatta. Suomessa yllettiin samalle tasolle äänestysprosentissa Ruotsin 2010 vaalien kanssa vuonna 1970, jolloin prosenttiluku oli 82,2. Viime eduskuntavaaleissa 67,9 prosenttia äänioikeutetuista näki vaivan käydä pudottamassa lipukkeensa uurnan pohjalle.

Puolueet lienevät kiinnostuneita myös niistä ryhmittymistä, jotka jättävät äänestämättä. Nuoret ovat niistä yksi. Syitä äänestämättömyyteen on epäilemättä moniakin, mutta epätietoisuus siitä, miten äänestämällä voi vaikuttaa on varmasti yksi. Lisäksi monet kokevat puolueiden tarjoamat sisällöt niin etäiseksi, että kynnys lähteä äänestämään nousee. Internetin äärellä kasvanut sukupolvi saattaa myös vain odottaa hetkeä, jolloin se pääsee äänestämään verkossa, sillä sieltä se myös tietonsa hakee ja löytää. Yllätys?

Kun Karin kumilenkkitehdas ky:kin on jo Facebookissa, on jopa odotettavissa, että puolueidenkin kampanjointi saa verkossa entistäkin enemmän painoarvoa. Kyllähän ne siellä jo ovat, mutta millä sisällöillä ne aikovat “nukkuvat” suomalaiset saada äänestämään? Omasta mielestäni kahden minuutin kännykällä kuvatut monologit ovat tylsiä, eivätkä paneelikeskusteluista irtileikatut pätkätkään kovasti innosta katsomaan, kuuntelemaan ja ymmärtämään.

About the author

Jussi is one of the co-founders behind KLOK and is working as an Executive Producer. Discovering new opportunities to use online video and developing and investigating fresh content for channels is what he is passionate about.