PWHC:n katsaus media-alan kehitykseen


Written by on Monday, October 25, 2010

MIPCOM 2010 tarjoaa paljon hyödyllistä ja tuoreinta tietoa alan kehityksestä. Parhaita lähteitä on vuotuinen PriceWaterHouseCoopersin katsaus media-alan kehitykseen tulevina 5 vuotena. Tässä yhteenveto:

Tuleva taloudellinen kehitys vuosina 2009-2014, huomioitavaa on että tähän aikaan vaikuttaa suuresti toipuminen taloustaantumasta. Silti PWHC:n raportti näyttää tulevan trendin kuinka media-alan kakku jakautuu…

Resepti menestykseen tulevina vuosina kuluttajien mukaan: oma, ainutlaatuinen ja räätälöity sisältö, jota voi kuluttaa useassa välineessä. Tämän lisäksi raportin julkistustilaisuudessa nostettiin esiin kolme erityishuomion arvoista asiaa:

1. Enemmän langattomuutta, liikkuvuutta, kulutusta paikasta riippumatta

2. Internet-sisällön ja -kokemuksen merkitys kasvaa jopa dominoivaan rooliin. Enää mikään sisältö ei ole suojassa tältä, kaikkien täytyy reagoida.

3. Kuluttajan halu syventää suhdetta tuotteeseen tai/ja sisältöön on avain sisällöstä maksamiselle myös netissä. Kuluttajat haluaa maksaa digitaalisista tuotteista kun ne pystyvät tarjoamaan sekä laatua, helppokäyttöisyyttä ja vaivattomuutta, aidon tunteen ja kokemuksen.

Tilaisuudessa kuultiin myös Ranskan TF1-kanavan johtajaa sekä BBC Worldwide:n toimitusjohtajaa, jotka kertoivat esitetyistä asiasta omat johtopäätöksensä.

Ranskan TF syöksyy yhteistyöhön Facebookin kanssa ja alkaa jakaa sisältöään laajemmin.

BBC Worldwide kokeilee määrätietoisesti enemmän indietuottajien kanssa sisällön toimimista; riskejä on otettava, jotta luodaan onnistumisia. Lisäksi he pyrkivät aktiivisesti kansainvälistämään omia tuotteitaan ja luomaan ohjelmistaan brandejä, jotka toimivat useissa kanavissa. “Tästä opimme koko ajan lisää, työtä on valtavasti”, lavalta kommentoitiin. Vielä yhtenä lähitulevaisuuden jatkuvana asiana BBC mainitsi oman digitaalisen strategian kehittämisen: “Kaikilla on oltava sellainen. Me emme ole enää vain tv-bisneksessä. Olemme digitaalisessa sisältöbisneksessä.”

Positiivista uskoa luovat mahdollisuudet, joita kehitys tuo tulessaan.

“Tässä on paljon voitettavaa!”

Ratkaisevaa tulee olemaan luova hulluus ja into kokeilla, jotka yhdessä tuottavat yllättäviä ja innostavia sisältötuotteita.