Juhannus 2012 ja tulokseton haku


Written by on Wednesday, June 20, 2012

Tein juuri YouTube-haun. Kirjoitin hakukenttään “juhannus”, mutta kokeilin myös “juhannus 2012” – hetken ehdin toivoa, että suomalaiset mainostajat olisivat olleet hereillä, ja olisivat tuottaneet ajankohtaista sisältöä Juhannukseen liittyen. Yllätyksekseni haku tuotti todella laihoja tuloksia. Ei edes makkaravideoita! Toki yksityishenkilöiden luomaa sisältöä oli julkaistu niinkin tuoreeltaan kuin tunti sitten. Mutta ei, ei hienojen suomalaisten brändien sisältöjä. No, ensi vuonna sitten.

Kuva Timi Lexikonin “Tää Kesä” musiikkivideosta, joka löytyi hakutulosten kärkipäästä “juhannus 2012”-haulla. Video on lisätty 20.6.2012. Hyvä Timi!

Ainoa valopilkku “juhannus 2012”-haulla oli makeisvalmistaja Panda. Heidän persoonallisesti otsikoidut “Panda Juhannus 2012.mov” (ilman kuvailevaa tekstiä) sekä “Panda Juhannus – Kuningatar 2012.mov” (tämäkin ilman kuvailevaa tekstiä) löytyivät sentään hakutulosten kärkipäästä, mutta näitä videoita tuskin on lisätty ns. tent-pole-programming mielessä, koska ne ovat julkaistu jo huhtikuun lopussa.

Tent-pole programmingilla tarkoitetaan esim. YouTuben yhteydessä sitä, että jonkun tietyn tapahtuman, juhlan tai merkkipäivän ympärille ajoitetaan sisältöä julkaistavaksi. Näin voidaan lisätä liikennettä tietyn sisällön pariin, koska ihmiset hakevat tietoa ajankohtaisista asioista. Tämä ei mitenkään ole uusi asia; jouluna tehdään joulumainoksia ja pääsiäisenä hassutellaan pikkutuhmasti munilla.

Yritysten ja brändien siirryttyä myös videoiden värikkääseen maailmaan, kannattaa huomioida sisältöstrategiaa tehdessä myös julkaisuaikataulu ja pistää muistiin tärkeät kohdat kalentereista. Näin voidaan olla aina ajankohtaisia ja siten myös kiinnostavia ja tuoreita.