Citius, altius, fortius


Written by on Thursday, August 2, 2012

Lomat alkavat olemaan ohitse ja ilmassa on suurta urheilujuhlan tuntua!

Syitä on monia ja itselleni niistä varmasti suurin on paluu KLOKiin – yritykseen jota olin mukana perustamassa vuonna 2009 ja jonka päätavoite on edelleen etsiä, löytää ja kehittää uusia tapoja käyttää videoita päivittäin.

Tuolloin minulla oli kuitenkin toinen vallankumous jo käynnissä ja se vallankumous tunnetaan parhaiten nimellä Iron Sky. Yksi mielenkiintoisimmista palasista koko tuotannossa oli sen yhteisöllinen tekotapa joka ulottui markkinoinnista ja tuotannosta aina rahoitukseen asti. Noiden vuosien aikana onnistuimme luomaan alalle uusia toimintamalleja ja ennen kaikkea innostamaan ihmisiä ympäri maailman. Olin etuoikeutettu saadessani työskennellä projektin sosiaalisen median päällikkönä, yhdessä mahtavan tiimin ja etenkin huikean yhteisön kanssa.

Nyt on kuitenkin aika palata takaisin online-videoiden maailmaan ja ilokseni voin todeta, että se maailma vain jatkaa kiihdyttämistään uskomattomiin nopeuksiin.
Yhdessä Googlen kanssa olemme jo useasti todenneet kuinka online-video on nopeimmin kasvava media ja Cisco puolestaan arvioi videoiden käyttäjämäärän kohoavan 1,5 miljardiin vuoteen 2016 mennessä. Maailmassa katsotaan tällä hetkellä yli neljä miljardia videota joka päivä ja tuo kasvu on yli 50 % vuoteen 2010 verrattuna.

YouTube kehittyy jatkuvasti ja yksittäisistä videoista ollaan siirtymässä enemmän kanavalähtöiseen ajatteluun, mikä puolestaan lisää sisällön kulutusta entisestään. Tämän ansiosta “subscribereiden” eli kanavakohtaisten tilaajien määrä on puolessa vuodessa kaksinkertaistuntut. Se on paljon ja se myös todistaa online-kanavien olevan SE tulevaisuuden seuraava suuri juttu jo nyt.

Takaisin kisahuumaan, jota luonnollisesti nostattaa Lontoossa parhaillaan käynnissä olevat mittelöt, joita varten on tietenkin avattu varsin mainio kanava:

Toinen kisaseurantaa rikastuttava esimerkki löytyy Suomesta, sillä Suomen Olympiakomitea on panostanut raportointiin ihailtavalla tavalla. Perinteiset Facebook -sivut löytyvät, kuten myös Twitter -seinä. Näiden lisäksi tarjolla on tietenkin YouTube kanava, täynnä syväluotaavia haastatteluita ja toivottavasti pian myös laajempaa sisältöä.

Hyvä Suomi! Sitten vain nopeammin, korkeammalle, voimakkaammin ja mitalia kotiin!

 

 

About the author

Pekka Ollula has been marching in the front line of Online Marketing and Community Building for years with the feature film called Iron Sky, which successfully combined Crowd Sourcing, Crowd Funding and Crowd Investing like never before. Now after the film has been released theatrically worldwide he returns back to help our clients when it comes to making a global impact with online video. Pekka is a Producer and Co-Founder at KLOK Creative Agency.