Youtube ei ole vain hupia!


Written by on Friday, November 26, 2010

Otsikossa kiteytyy asia, jota yritykset eivät vielä ymmärrä. Youtubesta uutisoidaan valtamediassa käytännössä vain silloin, kun jokin video on lähtenyt leviämään verkossa ja on noussut todelliseksi viraalihitiksi. Toki Youtubessa iso osa videoista ovat käyttäjien itsensä sinne lataamia hassuttelupätkiä, mutta vain täysin ummikko ei näe Youtuben sisältämiä mahdollisuuksia. Youtubeen sisällön luomisen ainoa tavoite ei voi olla viraalihitin luominen, se kun onnistuu aniharvoin. Youtuben merkitys on paljon muutakin. Listaan tähän nyt kaksi eri tapaa, joiden vuoksi Youtuben pitäisi olla yrityksille muutakin kuin “se hupivideosaitti”.

1. Kuluttajakokemuksen ja asiakasuskollisuuden lisääminen

Tuottamalla mielenkiintoista, hauskaa ja asiakkaalle relevanttia sisältöä, voi yritys jatkaa asiakkaan kanssa kanssakäymistä myös kaupan, liikkeen, palvelutiskin, verkkosivun ulkopuolella. Parasta tässä on se, että kohtaat asiakkaasi siellä, missä asiakas muutenkin liikkuu, ilman turhaa tyrkyttämistä. Ostopäätös perustuu usein enemmän tunteeseen kuin järkeen. Sitä hyvä videosisältö parhaimmillaan tekee – luo asiakkaallesi positiivisen tunteen.

Esimerkki: British Airwaysin Youtube-kanava. Kanavalla kerrotaan todella laajasti BA:n palveluista. Lisäksi kuluttajakokemusta jatketaan niin, että Suosikit-osioon on lisätty tavallisten ihmisten tekemiä ja kuvaamia videoita. Well done, British Airways!

2. Palvelu- ja tuotetietouden lisääminen

Tuntuuko sinusta joskus siltä, että sinun on vaikea kertoa asiakkaallesi oman tuotteesi tai palvelusi ominaisuuksia selkeästi? Jos tuntuu, niin hyvä. Ongelma on ratkaistavissa. Jos ei tunnu, niin ei huolta – asiakkaaltasi varmasti tuntuu! Tuottamalla informatiivista sisältöä omista tuotteistasi ja palveluistasi, pystyt visualisoimaan asiat potentiaaliselle ostajalle. Tämä toimii paremmin liikkuvalla kuvalla kuin esimerkiksi tekstillä, usko pois. Asiakkaasi ymmärtää ja muistaa sinut paremmin. Joskus saattaa olla tarpeen jopa antaa käyttöohjeet liikkuvin kuvin. Havainnollista, eikö totta? Kaiken lisäksi näitä videoita voit käyttää monin tavoin: messuilla, myyjien tukena ja erilaisissa muissa presentaatioissa!

Loppuun British Airwaysin Youtube-kanavan katsotuin video. Oikein hauskaa pikkujouluviikonloppua kaikille!