Rohkeutta rekrytointiin


Written by on Thursday, January 20, 2011

Työpaikkailmoituksissa toivotaan hakijoilta usein mitä moninaisimpia ominaisuuksia ja osaamista eri alueilla. Jokainen työnantaja tarjoaa “innovatiivisuutta, hyvää työympäristöä, mukavia kolleegoja, huikeita urakehitysmahdollisuuksia ja tietenkin kilpailukykyisen palkan”. Ilmoitukset kertovat yrityksistä paljon ja niiden pitäisi houkutella hakemaan yrityksiin töihin – harmillista on, että ilmoittajat eivät käytä juurikaan sitä luovuutta ja persoonallisuutta, mitä he tulevilta työntekijöiltään ilmoituksissa olettavat saavansa. Tosin muutama poikkeuskin saattaa tulla vastaan, mutta uskaltanen väittää, että samaa huttua ne ilmoitukset ovat miltei joka kerta.

Työnhakijat sen sijaan ovat kiristyneillä markkinoilla aktivoituneet luovuuden ja rohkeuden näyttämisessä. Tärkeimpiä pointteja ovat erottuminen muista, persoonallisuuden näyttäminen sekä osaamisen näyttäminen käytännössä. Mielestäni juuri työpaikkailmoituksissa olisi yrityksille yksi hieno mahdollisuus tuoda esiin edellä mainittuja asioita, joita ne itse hakijoilta peräänkuuluttavat.

Esimerkkinä työnhakijoiden persoonallisuudesta toimikoon Graeme Anthonyn YouTubeen laittama CV. Maininnan ansaitsee myös se, että Anthonyn videokokonaisuus on piilotettuna, ja sitä voi katsoa vain, jos siihen saa linkin. Silti esim. “Intro” on kerännyt miltei 62 000 katselukertaa.

About the author

Jussi is one of the co-founders behind KLOK and is working as an Executive Producer. Discovering new opportunities to use online video and developing and investigating fresh content for channels is what he is passionate about.