Kohti parempaa suhdetta


Written by on Friday, November 19, 2010

Online-video on välineenä melkoisen vaikuttava. Vertailukohtina voidaan käyttää pitkiä tekstejä, sekavia palvelukuvauksia tai vaikkapa monimutkaisia asennus- ja käyttöohjeita. Mutta tämänhän me nykypäivänä jo tiedämmekin eri raporteista ja seminaareista.

Online-videon vaikuttavuuden taustalla on lukuisia eri tekijöitä, mutta sen olemus kiteytyy helppouteen; sitä on helppo jakaa toisille, play-painiketta on helppo painaa, ja siitä on helppo tykätä tai olla tykkäämättä. Kun viestiä on helppo lähestyä ja sen sisältö on mukavasti sulateltavissa, ollaan jo lähempänä pistettä, jossa kuluttaja tekee päätöksiä. Pidettyään materiaalista hän voi löytää lisää virikkeitä esim. yrityksen omalta YouTube-kanavalta, jonne voidaan luoda sopiva määrä sisältöä potentiaalisten ja nykyisten asiakkaiden koettavaksi. Täten asiakkaan suhde yritykseen liikahtaa uudelle tasolle.

Monessa yrityksessä on pohdittu, että otetaanko “se YouTube” käyttöön vai ei. Päätöksen muotouduttua kyllä-vastaukseksi, on usein päätetty laittaa kaikki TV-mainokset viimeisen kahden vuoden ajalta omalla kanavalle sillä “kyllähän se niin on, että netissä pitää näkyä!”. Vuoden 2008 joulumarkkinoille suunnattu TV-mainos tarjouksineen kuitenkin harvemmin herättää kuluttajan kiinnostusta, syventää suhdetta tai tyydyttää hänen tiedonnälkäänsä. Verkossa toimii eri sisältö kuin TV:ssä, ja sillä sisällöllä voi oikeasti olla asiakkaalle jotain annettavaa.

About the author

Jussi is one of the co-founders behind KLOK and is working as an Executive Producer. Discovering new opportunities to use online video and developing and investigating fresh content for channels is what he is passionate about.