Johtaja organisaation keulakuvana


Written by on Wednesday, June 9, 2010

Näin tällä viikolla erään videoklipin, jossa Apple-pomo Steve Jobs esittelee uutta iAd-palvelua yleisölle. Jobs on tunnettu siitä, että hän saa ihmiset syömään kädestään ja Apple on varmasti yksi maailman parhaista yrityksistä nostamaan ennakkohypeä tuotteistaan. Tuossa reilun yhdeksän minuutin pätkässäkin yleisö repeää nauramaan kohdissa, joissa itselle tuli vaan mieleen, että oliko tuossa jotain noin hauskaa? Mutta kun sen kertoo Jobs, Apple-fanien jumaloima kulttihahmo, on suosio taattu.

Harvassa on suomalaiset suuryritysten johtajat, jotka omalla esiintymisellään ja kasvoillaan voivat viedä edustamaansa brändiä yhtä hyvin eteenpäin. Useasti esimerkiksi Ylen ja Maikkarin aamu-ohjelmissa vierailee jokin henkilö, joka on juuri nimitetty joko yrityksen johtopaikalle tai muun organisaation johtoon. Se on heille monella tapaa tärkeä hetki, tai ainakin kuuluisi olla. Tuon 5-minuuttisen aikava he luovat kuvaa itsestään ja edustamastaan organisaatiosta ympäröivälle maailmalle. Valitettavan usein minulle tulee tunne tylsästä, pönöttävästä ja konservatiivisesta johtajasta. Varsinkin tilanteissa, joissa entinen johtaja on saanut vaikka potkut ja tilalle nimitettävä ihminen edustaa kaikkea sitä vanhaa, tuttua ja turvallista maailmaa ennen edellistä johtajaa, mieleen herää kysymys: Miksi aina pitää tehdä asiat niinkuin ennen ja odottaa eri tulosta?

Tässä vielä video yllä mainitusta Steve Jobsin presentaatiosta:

About the author